Visar inlägg med etikett migration. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett migration. Visa alla inlägg

måndag 28 augusti 2017

Utvisningar till Afghanistan

Idag skriver Thord Eriksson en relativt hårt vinklad debattartikel om "myten" att det skulle vara förhållandevis säkert i Afghanistan.



För det första har Thord Eriksson, i likhet med många andra debattörer, sannolikt inte varit på plats i Afghanistan och det är därför oklart med vilken auktoritet han uttalar sig.

För det andra verkar många andra länder inte ha några problem att utvisa till Afghanistan, ex Tyskland.

För det tredje menar källor på plats, t.ex Hamid som driver en skola där, att det inte innebär en säker död att vistas i landet (vilket därmed även torde vara empiriskt bevisat).

Migrationsverket skriver själva att "Situationen är trots en gradvis försämring inte sådan att alla som kommer från Afghanistan, i likhet med exempelvis situationen i Syrien, enligt lagstiftningen per automatik kan få skydd i Sverige"

Att kategoriskt säga att säkerhetsläget är så illa att utvisningar inte kan genomföras är helt enkelt onyanserat.

Då måste vi ställa oss frågan om det, med hänsyn till de begränsade resurserna, finns andra som har större behov av vår hjälp, till exempel människor ifrån länder där det faktiskt är krig.

Att ett stort antal flyktingar ifrån Afghanistan sannolikt lämnat falska uppgifter om bl.a. falskt ålder för att få fördelar är bekymmersamt, men samtidigt en annan fråga. Den som lämnar falska uppgifter för sin asylansökan, oavsett land, borde inte få asyl alls.

Alla har rätt till sin åsikt, men det är just åsikter. När det gäller viktiga beslut som asylfrågor bör vi hellre lite på myndigheter och människor som lever på plats än på inhemska opinionsbildares personliga åsikter.

söndag 26 februari 2017

Volymerna

För några år sedan fick svenskar, och särskilt då politiker, inte tala om flyktingvolymerna.  Sedan blev volymen öronbedövande och då gick det bra att såväl tala om den, som sänka den. Det började talas om stängda gränser, även om flera partier vill öppna dessa på vid gavel igen.



Men hur var det nu med de stängda gränserna? Under krisåret 2015 tog Sverige emot ca 163,000 flyktingar vilket är det högsta antalet något europeiskt land någonsin tagit emot (i förhållande till sin befolkningsmängd), och mångdubbelt fler än våra grannländer.

Med stängda gränser borde siffran vara nära noll, eller i vart fall försumbar.

JOHAN NILSSON/TT

Trots de stängda gränserna tog Sverige även emot inte mindre än 28 939 asylansökningar under 2016.  Det är ungefär lika många som i genomsnitt sökte asyl i Sverige mellan 2000-2014.

Enligt migrationsverket tog Sverige dessutom emot 49 805 personer i form av anhöriginvandring under 2016. Anhöriginvandring, eller anknytningsinvandring, är när en person vill flytta till Sverige på grund av att de har en anhörig som har uppehållstillstånd i Sverige eller är svensk medborgare.

Om nu siffrorna stämmer blir det totalt sett ungefär 80 00 med asylansökande och anhöriginvandrare. Utöver detta tillkommer arbetskraftsinvandring i olika former. 2013 var den siffran ca 27 000.

Rätt eller fel är det i vart fall inga stängda gränser i Sverige.

söndag 28 augusti 2016

Bostadsbrist och migation

Det har skrivits mycket om bostadsbrist senaste tiden, och bland annat har Boverket räknat ut att det behövs 710 000 nya bostäder de närmaste 10 åren. Visst föds det en och annan svensk, men migrationspolitiken är en avgörande faktor, så låt oss undersöka detta vidare.



Nu är ju inte asylinvandring källan till alla bostadsproblem, men bara 2015  kom 162 877  asylsökande (de flesta enligt uppgift ifrån Syrien) som ju så småningom skall bo någonstans.

Som tur är ökar bostadsbyggandet kraftigt, vilket regeringen inte är sena att ta åt sig äran av, trots att dessa byggen naturligtvis planerades många år tidigare.

Färdigställda bostäder, år (SCB)
Påbörjade bostäder, år (SCB)


Regeringen vänder nu på alla stenar men som vanligt struntar man i de verkningsfulla åtgärderna och föreslår de mest skadliga. Med andra ord blir t.ex. hyresregleringen och flyttskatterna kvar, samtidigt som fokus hamnar på fler subventioner och bidrag.

Egentligen spelar det ingen roll, för det kommer enligt flera kritiker ändå inte gå att bygga bort bostadsbristen. Byggbranschen har begränsad kapacitet och dessutom måste såväl infrastruktur (el och vatten) som samhällsservice (vård och skola) byggas ut i samma takt.

Men låt oss, som en riktig politiker, lämna verkligheten en stund och anta att det faktiskt går.
Vem skall då betala för dessa bostäder? Den som har varken pengar eller jobb kan inte köpa eller hyra en bostad om inte någon annan betalar.

Svenska politiker svamlar när de pratar om att bygga bort krisen.

lördag 21 maj 2016

Sverige 2.0

Det kommer allt fler pessimistiska rapporter (IMF, EU, tankesmedjor  osv)  om utsikterna för Sveriges ekonomi, men vem lyssnar när det är fullt ös i bilhallarna och trångt på bostadsvisningarna?
  • Riksbanken gasar i nedförsbacke och bakom sitter politiker som håller för ögonen.  Ekonomin växer förstås inte för att det trycks mer pengar.  
  • Nytryckta pengar går rakt in i bostäderna där samma villa säljs om och om igen med nya prisrekord, samtidigt som det byggs för lite.
  • Svenskarnas skulder skenar och vi har en (jämförbart) stor finanssektor som riskerar att sänka landet vid nästa kris.
  • BNP växer när det väller in migranter, men har det upplevda välståndet för medborgarna blivit bättre? Offentliga sektorn närmar sig en kollaps.
  • Landet avindustrialiseras och ersätts med tjänsteproduktion och konsumtion. Att två personer klipper varandras gräsmatta mot betalning ökar BNP men inte välståndet. 
De här faktorerna kan förstås samverka och leda till en mardröm. Det är inte allt för svårt att tänka sig en situation där världsekonomin saktar ned, konsumtionen minskar och Sverige samtidigt sitter med försörjningsansvar för hundratusentals flyktingar. Vad händer då med lånebubblan?

Det enda vi kan vara något så där säkra på är att våra politiker fortsätter blunda och hoppas på det bästa för ingen vill ju skapa dålig stämning på festen. 



Ekonomi är läran om hushållning av begränsade resurser, och det enda sättet att skapa riktigt välstånd är genom produktion/effektivisering. Sverige lever på gamla meriter, det är dags för Sverige 2.0:
  1. 1)      Bättre förutsättningar till företag, att starta och växa ett företag är ett riktigt Sisyfosarbete
    2)      Det måste bli mindre kostsamt att anställa, ROT-avdragets succé visar vad som är möjligt
    3)      För att Industrin skall leva måste de ha god tillgång till konkurrenskraftig energi
    4)      Det skall löna sig att arbeta, Sverige har en av världens högsta skatter på arbete
    5)      Migrationsvolymen måste anpassas till de ekonomiska förutsättningarna
    6)      Sverige konkurrerar i en global värld, skolan måste vara i världsklass
    7)      Investeringar i t.ex. infrastruktur lägger grunden för framtida välstånd
    8)      Det måste finnas bostäder där jobben finns, bostadsmarknaden måste reformeras
    9)      Staten skall fokusera på sina kärnuppgifter, och hålla hårt i skattepengarna

    10)   Ingen som är frisk skall leva på bidrag utan att också bidra till samhället
Det här grundläggande koncept som även den mest borttappade lokalpolitiker borde förstå. För att inte tala om våra proffspolitiker som kanske borde lägga mindre tid på populistiska symbolfrågor och istället rulla upp skjortärmarna.

Handen på hjärtat, vad har partiet du röstade på sist egentligen åstadkommit för att skapa ett starkare Sverige?

tisdag 19 januari 2016

Sexbrott bland utomeuropeiska män

Det har skrivits spaltmeter om olika typer av ofredande i Sverige (ex i Kungsträdgården),och utomlands, där gärningsmännen är utlandsfödda.

Inte helt oväntat hördes snabbt röster om att alla män kollektivt skulle ställas vid skampålen.
Det går inte att förneka att det finns svenskfödda män som ofredar flickor, även om jag själv och många andra män känner sig oskyldigt utpekade.

Som en del av den av feminister så förhatliga gruppen medelålders vit man har jag sett en del dumheter genom åren, men inget som liknar det som media rapporterat om.  Lite sökande på youtube ger en indikation på vad det är som kan ligga bakom.  taharrush gamea kallas det visst. 



Hur som helst, med lätt förhöjt blodtryck och revanschlusta efter att blivit kollektivt skuldbelagd bestämde jag mig för att surfa efter fakta. Frågan är alltså om det finns kulturella skillnader eller om alla män är gjorda av samma skrot och korn.

I Sverige är vi numer försiktiga med att registrera etnicitet i samband med brott, men här är lite äldre siffror ifrån SCB.


 Våra grannar är inte lika blyga och i Danmark finns en hel del att hämta på: http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/



Lika lite som alla män skall dras över samma kam skall inte heller alla utomeuropeiska män hängas ut. Däremot gissar jag, utifrån statistiken, att insatser riktade mot denna grupp skulle ha en större effekt på kvinnors trygghet än generalla åtgärder riktade mot alla män.