Visar inlägg med etikett ränta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ränta. Visa alla inlägg

torsdag 7 juli 2016

Varför räntan aldrig höjs

I dagarna beslutade Riksbanken att ligga kvar med minusränta, och justerade samtidigt ned sin räntebana. Som alltid tror Riksbanken att det skall bli högre ränta framöver, men facit visar att alla andra än Riksbanken själva är bättre på att bedöma det framtida ränteläget.


Reporänta med osäkerhetsintervall
(Procent, kvartalsmedelvärden)




Så, när kommer då räntan att höjas till "normala"  nivåer?

Riksbanken (och sina centralbankskollegor) har misslyckats med inflationsmålet i ett decennium, och förhoppningarna om en överhettad ekonomi grusas av att världsekonomin börjar vända ned. Det verkar stört omöjligt att få upp inflationen i de skulddopade ekonomierna.

Samtidigt har politikerna inte genomfört nödvändiga reformer för att skapa ekonomisk  tillväxt

Visserligen kan marknaden höja priset på risk (räntan) gå upp när långivarna tappar förtroendet för låntagarna, men detta ligger delvis utanför Riksbankens kontroll.  Den 10-åriga grekiska statsobligationen får tjäna som exempel.



Vad skulle då hända om Riksbanken, eller de andra centralbankerna, höjde sin ränta? Bloggläsaren har tidigare kunna läsa om att Svenskarna är ett av världens högst belånade folk. Det betyder att en räntehöjning kommer att svida ordentligt vilket kommer att dra ned konsumtionen, vilket skapar en negativ nedåtspiral för ekonomin.

Med andra ord kommer räntorna inte att kunna höjas igen på länge, varken i Sverige eller någon annan skulddopad ekonomi. Om inte annat skulle det leda till ekonomisk härdsmälta.

Centralbankerna måste helt enkelt fortsätta trycka pengar och öka på skuldbubblan för att ekonomin inte skall krascha. Kraschar den måste än mer extrema åtgärder till, eftersom kranarna redan står vidöppna. Skuldbubblan måste fortsätta att blåsas upp för att hålla ekonomin igång.

Riksbanken kommer därför aldrig att höja räntan.

Det oundvikliga slutet blir antigen att skuldbubblan kollapsar och kastar oss in i en deflationsspiral (d.v.s. skulderna fallerar och pengarna försvinner), eller att de massiva stimulanserna leder till hyperinflation. Givetvis blir det då återigen besvärligt (läs omöjligt) för bankerna.

Finns det överhuvudtaget något realistiskt mjuklandningsalternativ?

torsdag 10 mars 2016

Räntesänkningar

Så var det dags igen, ECB sänker styrräntan och drar igång sedelpressarna. Nåväl, de är i gott sällskap. Alla världens centralbanker verkar gå all-in för att skapa tillväxt. Det enda som verkar växa är börskurser och bostadspriser.



På vilket sätt vi alla skulle få ett bättre liv genom att penninmängden och priserna ökar verkar ingen kunna eller vilja förklara. För några riktiga investeringar verkar inte räntesänkningarna leda till.

Den stora bomben är att alla de nytrycka pengarna går rätt ner i fickorna hos de som redan har mest d.v.s. de som äger bostäder och aktier. Vi bevittnar den största förmögenhetsöverföringen i modern tid.

Cirkulera, här finns inget att se.